Innan du gör en felanmälan eller kontaktar supporten

Gå igenom följande steg.

1. Driftinformation

Titta på aktuell driftinformation för att försäkra dig om att vi inte har en tillfällig störning i ditt område.

2. Uppdatera router

Se till att din router är uppdaterad för att förhindra problem med din uppkoppling. Läs mer här.

3. Långsamt bredband?

För att få ut maximal hastighet och räckvidd finns det en del saker du kan tänka på. Läs mer här.

4. Supportguide

Gå igenom supportguiden, om problemet kvarstår kommer du vidare till supportens kontaktuppgifter.

Supportguide

Gävle Energi hanterar dina personuppgifter i enlighet med Dataskyddsförordningen. Läs mer på www.gavlenet.se/gdpr.

Digital kabel-tv

Support och felanmälan till Svenska Cantab, vardagar på telefon 026-14 00 01. Läs mer på Cantabs hemsida.

Telefoni eller bredbands-tv

Kontakta din tele- eller bredbands-tv-leverantör för felanmälan och support.

Avtals- och fakturafrågor

Har du frågor gällande avtal och faktura? Kontakta vår kundservice här.

Vanliga frågor och svar om problem med bredband

Om ditt internet känns långsamt, om du ofta tappar anslutningen eller om det var länge sedan du gjorde någon uppdatering, kan det vara dags att se över din router. Genom att uppdatera routerns mjukvara (kallas firmware) kan du få bättre prestanda, högre säkerhet och ett stabilare nätverk.

Gå till tillverkarens webbplats och sök efter din modell för att se om det finns en uppdatering. Där finns också instruktioner för hur du gör.

Det är också bra att kontrollera om din router är så gammal att den inte längre får uppdateringar från tillverkaren. Då klassas den som End of Life (EOL), och det är dags att byta ut den mot en ny.

Har du en Asus-router?
Se instruktioner på Asus webbplats.
Se vilka av deras routrar som klassas som EOL.

Om en tekniker behöver åka hem till dig för att felsöka på ditt bredband, så tillkommer en avgift på 995 kronor om felet visar sig ligga i din egen utrustning. Avgiften kallas för felsökningsavgift och läggs på din nästkommande faktura. Om felet visar sig ligga hos GavleNet behöver du självklart inte betala för besöket.

Börja med att starta om din router. Om det inte fungerar kopplar du en nätverkskabel mellan dator och medieomvandlare eller ditt bredbandsuttag i väggen. Kommer du ut på internet med nätverkskabel, kan något vara fel på din router. Kontakta tillverkaren eller återförsäljaren av din router.

Om du inte kommer ut på internet med nätverkskabel behöver du kontakta vår support på telefon 0771-775 775, de har öppet alla dagar mellan 8-22.

Support och felanmälan

Börja med att kontrollera din anslutning genom att koppla din dator via nätverkskabel direkt till din medieomvandlare eller ditt nätverksuttag. Surfa in på gavlenet.speedtestcustom.com  för att mäta din hastighet. Den hastighet du kommer upp i är den vi levererar till dig. När du sedan kopplar in en router för att surfa trådlöst kan hastigheten påverkas. Det kan bero på faktorer som avståndet till routern, eventuella hinder mellan routern och din enhet samt andra enheter som delar samma nätverk.

Läs mer här