Tidplan för fiberutbyggnad
Om din adress tillhör ett kampanjområde där vi ännu inte byggt ut fibernätet, kan du följa tidplanen för ditt utbyggnadsområde på vår projektsida. Där får du information som rör fiberutbyggnaden och som kan vara bra för dig att ta del av innan vi kommer och installerar.
I områden där vi efteransluter adresser till fibernätet kan du läsa mer och följa tidplanen på gavlenet.se/efteranslutning.
Rabattcheck för router
När du installerar fiber får du inte bara blixtsnabbt internet, utan också några trevliga förmåner att se fram emot. I samband med installationen får du en rabattcheck på 400 kronor för köp av router direkt till din mobil via sms. Visa upp sms:et hos Tricom AB i Gävle när du köper din router.
Kom dessutom ihåg att behålla dina befintliga abonnemang tills vi installerat fibern i ditt hem. För att göra övergången så smidig som möjligt bjuder vi på bredbands- och digital-tv-avgiften under de tre första månaderna.
Så går fiberresan till
Efter att du skickat in din beställning kommer vi att granska den. Om fiberutbyggnad är möjlig kommer du få en bekräftelse på din beställning och en preliminär tidplan för när ditt hem kommer installeras.
Efter att du skickat in din beställning kommer vi att granska den. Om fiberutbyggnad är möjlig kommer du få en bekräftelse på din beställning och en preliminär tidplan för när ditt hem kommer installeras.
Efter att du har mottagit din bekräftelse för fiberanslutningen får du detaljerad information om hur du förbereder din fastighet för fiber. Detta inkluderar instruktioner om hur du gräver på din tomt och information om material och placeringen av medieomvandlaren. Om du redan har förberedande rör för fiber på tomten behöver du inte gräva. Du behöver dock se till att röret är lättillgängligt innan vår installatör kommer för att utföra installationen.
Efter att du har mottagit din bekräftelse för fiberanslutningen får du detaljerad information om hur du förbereder din fastighet för fiber. Detta inkluderar instruktioner om hur du gräver på din tomt och information om material och placeringen av medieomvandlaren. Om du redan har förberedande rör för fiber på tomten behöver du inte gräva. Du behöver dock se till att röret är lättillgängligt innan vår installatör kommer för att utföra installationen.
För att omvandla den optiska signalen från fibertråden till elektroniska signaler som kan tolkas av enheter såsom datorer, routrar och TV-apparater, behöver en medieomvandlare installeras i direkt anslutning till platsen där fibern dras in i huset. Medieomvandlaren ska sitta på insidan av en yttervägg på markplan eller i källaren. Vid installationstillfället monterar vi medieomvandlaren på överenskommen plats.
För att omvandla den optiska signalen från fibertråden till elektroniska signaler som kan tolkas av enheter såsom datorer, routrar och TV-apparater, behöver en medieomvandlare installeras i direkt anslutning till platsen där fibern dras in i huset. Medieomvandlaren ska sitta på insidan av en yttervägg på markplan eller i källaren. Vid installationstillfället monterar vi medieomvandlaren på överenskommen plats.
När du har grävt klart på din tomt meddelar du oss för att boka tid för installation. Vid installationen borras ett hål i din fasad till platsen för medieomvandlaren. Därefter blåser installatören in fiber genom optoslangen från gatan till ditt hus och kopplar den till medieomvandlaren som placeras på insidan av väggen. Installatören testar sedan anslutningen och du får en bekräftelse på att installationen är klar.
När du har grävt klart på din tomt meddelar du oss för att boka tid för installation. Vid installationen borras ett hål i din fasad till platsen för medieomvandlaren. Därefter blåser installatören in fiber genom optoslangen från gatan till ditt hus och kopplar den till medieomvandlaren som placeras på insidan av väggen. Installatören testar sedan anslutningen och du får en bekräftelse på att installationen är klar.
När installationen är klar kopplar du in din utrustning till medieomvandlaren och kan börja använda dina tjänster direkt.
När installationen är klar kopplar du in din utrustning till medieomvandlaren och kan börja använda dina tjänster direkt.
Följ ditt anslutningsärende i Gävle Energi-appen
I vår app får du en tydlig överblick över hela din anslutningsprocess. Du kan enkelt följa varje steg, från att ditt ärende startar tills anslutningen är klar. Appen hjälper dig att hålla koll på viktiga händelser, tidsplaner och information om vad som händer härnäst, så att du alltid är uppdaterad och har full kontroll genom hela processen.
Scanna för att ladda ner appen!
Ladda ner appen!
Vanliga frågor och svar om fiberanslutning
Kontakta en lokal entreprenör eller Tricom AB så kan de hjälpa dig med detta. Tricom når du på telefon 026-12 12 20 eller gavle@tricom.se för mer information kring deras tjänster.
Kontakta en lokal entreprenör eller Tricom AB så kan de hjälpa dig med detta. Tricom når du på telefon 026-12 12 20 eller gavle@tricom.se för mer information kring deras tjänster.
I vissa nyetableringsområden är beställning av tomtgrävning möjligt. Det framgår i så fall i ditt erbjudande från oss. Tomtgrävning kan inte beställas vid efteranslutning via GavleNet, men du kan själv välja att anlita valfri gräventreprenör.
I vissa nyetableringsområden är beställning av tomtgrävning möjligt. Det framgår i så fall i ditt erbjudande från oss. Tomtgrävning kan inte beställas vid efteranslutning via GavleNet, men du kan själv välja att anlita valfri gräventreprenör.
Förutsättningarna varierar för varje fastighet och område. När vi bygger ut fiber i större områden brukar det finnas en tidplansida där du kan läsa mer om vad som pågår i projektet. I områden där fiber redan finns i gatan men just din fastighet ska anslutas, informerar vi dig separat.
Förutsättningarna varierar för varje fastighet och område. När vi bygger ut fiber i större områden brukar det finnas en tidplansida där du kan läsa mer om vad som pågår i projektet. I områden där fiber redan finns i gatan men just din fastighet ska anslutas, informerar vi dig separat.
Bekräftelse på nya fiberavtal skickas inom 30 dagar. Kontrollera din mejl om du anmält att få din bekräftelse digitalt. Har 30 dagar passerat kan vår kundservice hjälpa dig att följa upp ditt ärende.
Bekräftelse på nya fiberavtal skickas inom 30 dagar. Kontrollera din mejl om du anmält att få din bekräftelse digitalt. Har 30 dagar passerat kan vår kundservice hjälpa dig att följa upp ditt ärende.